Powered By Blogger

zondag 20 maart 2011

#9 Web 2.0

Een weblog werkt eigenlijk alleen als je mensen zo ver krijgt dat ze je gaan volgen, dus je weblog ‘bijhouden’. Eerst moet je dus ‘gevonden’ worden. Dat gaat vrij gemakkelijk is mijn recente ervaring. Een paar dagen gelden zette ik twee schilderijen van een kunstenares, die ik net ‘ontdekt’ had, op mijn weblog. En een dag later kreeg ik al een LinkedIn verzoek van haar. Mijn weblog was al gevonden! Kijk dat is pas effectief. Ook al was het hier toeval misschien, je kunt zo iets, denk ik, ook sturen.
Volgende stap is dat je je weblog regelmatig bijwerkt…misschien wel elke dag iets posten (?) en ja, hoe doe je dat, je moet natuurlijk wel wat te melden hebben….

Bij Ihlia hebben we dat, want we versturen elke twee weken een Nieuwsbrief. Ik vraag me af hoe het zou zijn als we daarnaast ook nog een Ihliablog zouden bijhouden. Het zou mooi zijn: op de actualiteit inspringen, oproepen doen voor een demo of andere actie, mensen uitnodigen…enzo. Maar: Wie moet dat doen? Voor wie doe je het? Zijn dat dezelfde mensen als degenen aan wie wij de Nieuwsbrief sturen? Of doen we beide? Wat wordt de inhoud van zo’n blog? Wie zoekt de thema’s uit en wie schrijft erover? Niemand van ons heeft daar volgens mij echt tijd voor.
En dat is een beetje het probleem: het is allemaal superleuk en interessant, maar het kost toch veel tijd. Ok, je moet leren keuzes maken. Met RSS komt je al een eind. Je maakt een selectie van de zaken die je bij wilt houden. En dan even basta voor vandaag.

Foto's delen is spannend, alsof je mensen in je fotoalbum laat meekijken. De foto-editor vond ik zo leuk, omdat ik in een handomdraai op mijn blog kon laten zien hoe we voor een tentoonstelling bij Ihlia de foto’s van Zanele Muholi hebben ingelijst en opgehangen. Zonder editor had ik dat niet gedaan. Heel handy dus en nuttig ook!

Over het toevoegen van informatie door gebruikers. Goed plan, maar hoe regel je zoiets? Moet iemand alle comments bijhouden? Erop reageren? Wie verwerkt goede info of aanvullingen en wie bepaalt dat eigenlijk? Of heb ik dan alles verkeerd begrepen…kwa blogs?

Inderdaad: internet is freedom. Iedereen kan zeggen wat ie wil….
Sorry, ben misschien een beetje pessimistisch over tijd…ja, die gaat al zo snel.

1 opmerking:

Anoniem zei

er kan inderdaad veel met een goed blog, maar je hebt gelijk dat er best haken en ogen aanzitten als je het voor je organisatie wilt inzetten. Voor een professioneel blog dat door meerdere mensen wordt gevuld, zul je goede afspraken moeten maken. Bijvoorbeeld door een eindredacteur aan te stellen die berichten eerst moet goedkeuren voordat ze verschijnen. Dit kan ook bij blogger, kijk maar eens bij de instellingen, tabblad 'rechten'. En reacties kun je desgewenst ook tegenhouden totdat je ze hebt goedgekeurd. Voor lezers is het prettig als je weet wie de auteur is van een bericht en, als je wijzigingen aanbrengt, dat je erbij zet dat het een wijziging betreft.
Het bloggen gaat jou prima af zo te zien, dus misschien zou jij dit kunnen doen voor Ihlia? ;-)